Opprettelse av varer
Å legge til varer kan gjøres på to måter:
- Importere via excel
- Opprette manuelt i Backoffice
Import via Excel
Er du en et Excel-geni? I så fall anbefaler vi å importere via Excel-skjema og spare deg for mye tid når det kommer til administrasjon av varebeholdningen.
For å importere via Excel trykker du deg enkelt inn på import fra varebeholdning og velger produkter og varianter i nedfalls-menyen.
Ved å trykke på Last ned og bruk demofil får du tilgang på malen og oppsettet systemet vårt bruker.
OBS: Vi anbefaler å opprette en grunnstruktur før dette gjøres så du får data og jobbe med i Excel. Ved å opprette kategoristrukturen, Opsjoner og noen varer ser du enkelt hvordan oppsettet fungerer.
TIPS: I filen kan all ønskelig info legges til som varianter, produktbeskrivelse, kategori, linke mot bildefiler, etc. Det betyr at du i teorien kan slippe og jobbe med varer inne i Backoffice.
Når filen er ferdig utfylt laster du den enkelt opp ved å enten dra filen inn i det markerte området på siden, eller trykke på last opp fil og videre trykke neste.
På neste side får du anledning til å arrangere hvordan filen skal tolkes.
Øverst på siden bestemmer du hvilke verdier en vare skal ha hvis den mangler et av standard-elementene.
Under dette området har du såkalt "Mapping" hvor du bestemmer hvilke kolonner som skal linkes mot hvilken info.
Den første kolonnen viser innholdet fra Excel-filen. Den andre viser hvilken data du har linket det mot, og den tredje viser tilgjengelig data som er mulig å linke mot. Du velger enkelt hvilken data som skal linkes ved å dra de forskjellige alternativene mot de ledige boksene i midten. De grønne boksene er obligatorisk, de blå frivillige.
OBS: Er den første raden i filen et kolonnenavn er det viktig å sørge for at boksen ovenfor radene er huket av så det ikke blir med i importen.
Når alt ser bra ut trykker du enkelt på forhåndsvising nederst på siden. Den åpner opp en boks som vil vise et utvalg av varene som vil bli importert slik at du kan se over at det blir riktig.
Ser det riktig ut trykker du på godkjenn og start import.
Etter at importen er fullført blir du videresendt til importhistorikken hvor du får oversikt over hvordan importen gikk med antall importerte varer og varianter som ble importert. Var det noe som ble feil eller du ønsker å reversere kan du enkelt trykke på slett import/produkter på den siste importen.
OBS: det er kun mulig å slette en import frem til en vare er blitt knyttet til en ordre.
TIPS: Du får tilgang til den samme historikken enkelt ved å velge importhistorikk i samme nedfallsmeny som for å starte importeringen.
Opprette varer manuelt
Liker du bedre å jobbe "manuelt" så er dette selvfølgelig også fullt mulig.
For å opprette en vare manuelt trykker du på opprett vare under varer.
Du får da opp en del felter hvor de markert med blå stjerne krever utfylling, resten er frivilling, men som tidligere nevnt; Jo mer info, jo bedre.
Tittel: Her fyller du inn navnet på produktet.
Undertittel: Her kan du legge inn ekstra info om produktet som for eksempel "100% cashmere", eller annen info som kan være relevant å ha lett tilgjengelig.
Beskrivelse: Her fyller du inn en så detaljert og god produktbeskrivelse som mulig.
PS: Dette er tekst som google plukker opp, så jo bedre info og tekst , jo bedre er det for dere. Om man får med info om produsent, osv. er dette også et sterkt pluss.
Kategori: Bestemmer hvilken kategori varen skal være tilgjengelig i.
Varegruppe: Dette bestemmer hvilken vareruppe varen skal tildeles.
Merke: Gir deg mulighet til å knytte varen opp mot et merke.
Leverandør: Gir deg mulighet til å knytte varen opp mot en leverandør.
Bilder: På høyresiden har du mulighet for å legge til bilder. Ved å trykke på knappen legg til bilde får du en pop-up hvor du kan velge blant allerede opplastede bilder, samt laste opp nye. Det er mulighet for å knytte flere bilder opp mot ett produkt.
PS: Ønsker du å bytte hovedbildet til produktet? Det gjør du enkelt ved å trykke på en av de andre bildene så de får en lilla stjerne og det blir byttet.
Butikker:
Her velger du hvor varen skal være tilgjengelig
- Ved å huke av på nettbutikk blir varen synlig i nettbutikken.
- Velger du butikk så vil du få opp valg om hvilke(n) avdeling du ønsker at varen skal være tilgjengelig i.
Kostpris: Her legger du inn hva du har betalt for varen.
Avansefaktor: Her kan du legge inn fortjenesten din for varen.
MVA Prosentsats: Her bestemmer du MVA-satsen for varen.
Pris eks mva: Her setter du ut prisen eks. mva.
Pris ink mva: Her setter du ut prisen ink. mva.
TIPS: Fyller du ut kun to av feltene på prisinfo vil resten utfylles automatisk for deg.
Strekkode: Her kan du velge om vi enten skal generere en strekkode automatisk eller du kan fylle ut en selv om det følger med på varen.
Modellnummer: Her legger du inn modellnummer på varen om den har det.
Vårt varenummer: Dette blir automatisk generert av systemet. Ønskes det manuelt? Meld ifra til support
Leverandørens varenummer: Her kan du fylle inn leverandørens varenummer.
Vekt: Har du nettbutikk krever vi at du legger inn en ca vekt på varen for å beregne hvilke frakt-alternativer som skal være mulig.
Garantiperiode: Har du varer som har garantifrist som f.eks. elektronisk utsty, fylles dette inn her.
Garantibeskrivelse: Her fyller du ut beskrivelse av garantien, som for eksempel ved en bil: 100.000 km eller 5 år
Merkelapper: Dette er en slags interversjon av "hashtags" fra Instragram hvor du "tagger" produktet med nyttig info som kan brukes når du skal opprette kampanjer, fremme produkter eller lignende.
Registrere serienummer: Har varens serienummer tilgjengelig aktiverer du denne for å kunne fylle inn serienummer ved et salg.
Registrere lagerbeholdning: Denne avgjør om du fører lagerbeholdning på en vare eller ikke.
Vis Lagerstatus: Denne avgjør om du viser lagerstatus eller ikke i nettbutikken din. Når denne er aktivert får du noen alternativer:
- Antall på lager: Viser faktisk antall på lager.
- På lager: Viser bare at varen er på lager.
- Bestillingsvare: Viser at varen bestilles ved ordre.
- Ved forespørsel: Kunden får mulighet til å sende inn henvendelse på en vare, det går da automatisk en epost til butikken. Denne kan brukes til eks. ved varer som egentlig ikke kan selges på nett.
Løstvekt: Har du aktivert løsvekt og varer som krever det, setter du inn enhetstype, f.eks.: gram, cm, meter, osv.
Tilvalg: Er tilvag aktivert og varer som krever det, setter du inn alternativer på varen, f.eks. ved salg av kaffe så kan man sette forskjellig kverntype.
Varianter: Her bestemmer du om varen finnes i flere varianter eller ikke. Du starter med å velge produktopsjon (farge, størrelse, lengde, etc.) for så å fylle inn variantene.
TIPS: Du kan ha maks opp til tre opsjoner. Når en vare er lagret, vil det ikke være mulig å legge til opsjoner – kun varianter.
Synlighet: Her bestemmer du om varen skal være synlig, skjult eller bare synlig innenfor en gitt tidsramme.
Vis som nyhet: Har du nettbutikk bestemmer du her hvor lenge varen skal fremmes som nyhet. Dette går automatisk.
Prioritet: Har du et produkt du vet selger bedre innenfor en gitt kategor, kan du velge å sette denne som høyere prioritert. Da vil den vises før andre produkter.
Når du nå har fylt ut all nødvendig info kan du velge å publisere varen så den blir tilgjengelig. Velger du lagre utkast kan du gå tibake til produktet og redigere alt du måtte ønske senere.